Jo em quedo a casa activitats per docents i familíes

 

Recursos del Departament d’Educació

Recursos externs

Eines de creació de continguts

 20 blogs educatius molt útils

  • Apuntes de lengua: Conté recursos per treballar la llengua i la literatura castellana a secundària.
  • Atenció a la diversitat. Aquesta pàgina web recull tot de material didàctic. També trobareu material imprimible de les editorials.
  • Aula PT. Recursos per elaborar adaptacions curriculars.
  • Blogs educació. Agregador de blogs d’infantil, Primària, Secundària i Batxillerat. Podreu estar al dia de més de 200 blogs d’educació.
  • Buscant idees. Blog amb recursos molt variats per treballar amb els infants.
  • Cafè Pedagògic. Un bloc molt interessants que tracta temes diversos: nou paradigma educatiu, formacions, Teoria de les intel·ligències múltiples, Cinema, Literatura, Reflexions personals.
  • Cristic. Un blog de la Cristina Carbonell. Una web amb jocs educatius online per alumnes d’infantil i primària. També té un apartat de blog per mestres sobre recursos relacionats amb les TIC.
  • El Bloc de l’Anna: Materials educatius per a totes les edats classificats segons cicles i matèries.
  • Educació i les Tic. un portal de serveis dedicats a l’educació, que té com a objectiu principal proporcionar informació educativa. Els continguts es classifiquen en categories, oferint, d’aquesta manera, una àmplia oferta d’informació seleccionada i especialitzada
  • Encenent la imaginació. Un bloc amb més de 250 propostes creatives per a famílies inquietes. Explorant el procés creatiu, la ciència i el joc.
  • Es racó des PT.  Blog en el que trobaràs recursos, recomanacions, articles, materials descarregables, enllaços, idees, propostes, notícies, relacionades amb l’atenció a la diversitat.
  • Fer de mestres. Recull de recursos, reflexions i experiències per a l’Educació Infantil.
  • Pescant idees. Un blog en el que podeu “pescar idees” per treballar a educació infantil.
  • Racó de les paraules. Blog que comparteix molts recursos per treballar en l’àmbit de la llengua i la logopèdia.
  • Recursos Educatius. Un bloc amb molts recursos per treballar a Medi Natural i Social, Llengua catalana i castellana i Matemàtiques.
  • Trencaclosques. Un blog que comparteix  recursos, experiències i idees útils en l’educació  dels nens i nenes.
 

AprendoEnCasa – Materiales y recursos educativos online – Ministerio de Educación y Formación Profesional.

Parrilla de Programación de Clan TV y La 2 de TVE

Programación especial de cinco horas diarias de contenidos educativos que se emitirá en abierto durante las mañanas, de lunes a viernes, en Clan TV y en La 2 de TVE.

BOARDGAMEARENA

Per jugar a jocs de taula (clásics i moderns) de forma gratuita en entorn virtual amb altres jugadors/es conectats. Amb Enllaços a instruccions i videos per aprendre a jugar.
Únicament cal inscriure’s com a usuari.
www.boardgamearena.com

Ayuda para maestros

EDITORIAL DYLAR – Cuadernos de Matemáticas, Ortografía, Caligrafía, Lectura, etc. – De 1º a 6º de Educación Primaria

EDITORIAL SANTILLANA – Cuadernos Lengua y Matemáticas 2º y 3 trimestre – De 1º a 6º de Educación Primaria

Música desde casa con NataliMusic

#AprendoEnCasa – Materiales y recursos educativos online – Ministerio de Educación y Formación Profesional.

Actividades de Infantil y Primaria

Imágenes educativas – Infantil, Primaria, Secundaria.

‘Aprendemos en casa’ – Programación especial de televisión impulsada por el MEFP para paliar la falta de clases presenciales y dirigida a estudiantes de entre 6 y 16 años

 
 
 
 

RTVE/INTEF – EduClan, la herramienta educativa para las familias durante el cierre preventivo de los centros

FiQuiPedia – Recursos didácticos sobre Física y Química – ESO, Bachillerato, EvAU, FP,…

PRINCIPIA – Disfruta de la ciencia y la literatura de forma ilustrada. Recursos interactivos y audiovisuales.

Elesapiens Learning & Fun – Vídeos para enseñar Ciencias o Science en Primaria

Smartick – Matemáticas en un click

EducaPlay – Actividades educativas gratuitas. Infantil, Primaria, Secundaria, Bachillerato, FP.

Educación 3.0 – 70 blogs imprescindibles de docentes

Software libre para el aprendizaje a distancia: Videoconferencia, video, audio, grupos de conversación

Recursos de CIENCIAS SOCIALES en español e inglés para la ESO

Editorial SM – #YoAprendoEnCasa – Recursos y aplicaciones

RTVE – Documentales sobre Artes, Biografías, Culturas, Deportes, Historia, Naturaleza, Salud,…

Ecoo Revolución Solar – Documentales sobre naturaleza y cambio climático

Matemáticas vs Coronavirus – Recursos y vídeos

Miguemáticas – Blog de matemáticas ESO y Bachillerato

MATERIALES Y RECURSOS PARA UNA CLASE DE MÚSICA ACTIVA

1001 blogs y webs sobre Educación Muscial

#LaCulturaEnTuCasa – Bibliotecas, museos, exposiciones, teatro, danza y música en internet

Recursos Educativos Guadalajara – Infantil, Primaria, Secundaria, Bachillerato, FP.

Juegos educativos online para niños y niñas de Infantil y Primaria

CIENCIAS, TECNOLOGÍA, MATEMÁTICAS – Materiales y recursos

LENGUA, LITERATURA, IDIOMAS – Materiales y recursos

EDUCACIÓN FÍSICA – Materiales y recursos

MÚSICA, ARTES – Materiales y recursos

Visitas virtuales a museos y exposiciones

Bibliotecas virtuales

EDITORIAL LA CALESA – Tareas para casa durante la cuarentena del Coronavirus – Primaria y Secundaria.

INTEF-MINISTERIO – Selección de recursos educativos digitales, organizados por etapas: Infantil y Primaria; Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato; y Formación Profesional.

Miguemáticas – Blog de matemáticas ESO y Bachillerato

Recursos i eines familia i escola

 

  • Hablemos de duelo  

    En aquest manual en PDF s’orienta a com tractar el dol amb els infants i adolescents. Ofereix un apartat concret per a persones amb discapacitat intel·lectual.

  • El duelo del niño ante la pérdida de un progenitor  

    En aquest article s’entrevista a una psicòloga especialista en dol infantil.

  • Acollir i acompanyar el dol en l’etapa d’educació infantil  

    En aquest article s’explica com viuen el dol els infants i quin és el millor acompanyament que se’ls pot proporcionar.

  • Guia de lectura del conte “T’ho prometo”  

    En la introducció d’aquesta guia didàctica sobre el llibre “T’ho prometo” s’explica com evoluciona amb l’edat el concepte de la mort en els infants.

  • Para siempre  

    En aquest article es parla del llibre Para siempre, que tracta sobre la mort des de l’enfocament de la pedagogia Montessori.

  • La mort, un tema que se’ns fa difícil  

    En aquesta guia de la FAPAC s’ofereixen orientacions sobre com acompanyar els fills en el procés de dol, i s’informa de com evoluciona el concepte de mort amb l’edat.

  • Dol a la família  

    En aquest vídeo d’animació (en anglès) es mostren les vivències més habituals que es produeixen en la família quan hi ha una pèrdua.

    Contes

     

    En aquest conte es descriuen, de manera sensible i apropiada per als més petits, el comiat i el dol així com trobar valor i ànims. A partir de 5 anys.

    • La Júlia té un estel. Eduard José (autor); Valentí Gubianas (il·lustrador); Ed. La Galera

    En aquest conte es tracta la malaltia greu (gairebé en fase terminal) i la mort de la mare d’una nena, la Júlia, de cinc anys.

    • T’estimaré sempre, petitó. Debi Gliori; Ed. Estrella polar.

    Aquest senzill conte, dirigit als més petits, dona a entendre que l’amor de les persones que ens estimen és incondicional.

    • Per sempre més. Alan Durant i Debi Gliori; Ed. Timun Mas

    En aquest conte es descriu com la Guineu, la cap d’un grup d’animals que viuen plegats en una casa al bosc un dia, ja velleta i malaltona, marxa per no tornar mai més.

    En aquest vídeo promocional del conte es pot veure la història de l’amistat entre un nen i una balena, i la seva separació. Permet tractar temes com la separació dels amics, que poden generar processos de dol en els nens. 

    Es tracta de dos contes per parlar de la mort del pare i/o de la mare.

     

     
     

    Llibres

    • Diversos autors. Duelo y escuelaEducar en el sentido de la pérdida. Barcelona: Sello Editorial, 2012

    Aquest llibre proporciona una sèrie de materials de gran interès per a tots els qui estan en contacte amb el dol en el context educatiu com ara estratègies d’autocura dels professionals, el concepte de la mort, els processos de dol en nens segons les edats, els factors de protecció o l’aproximació al dol dels pares.

     

    • De la Herrán, Agustín; Cortina, Mar. La muerte y su didàctica. Madrid: Editorial, Universitas, S.A., 2006

    En aquest llibre es poden trobar multitud de recursos metodològics vàlids per treballar l’educació per a la mort en les diferents etapes educatives.

     

    • Esquerda, Montse; Agustí, Anna. El nen i la mort. Acompanyar els infants i els adolescents en la pèrdua d’una persona estimada. Lleida: Pagès Editors, 2010

    Aquest llibre explora l’univers del nen en relació amb la mort i les seves reaccions davant de la pèrdua d’una persona estimada. Ofereix eines per poder acompanyar-lo i ajudar-lo a elaborar el dolor i les emocions que està vivint en aquests moments difícils. S’adreça a pares i educadors de nens i adolescents.

     

    • Miret, Àngels. El centre educatiu del dol. Barcelona: Tarannà, 2016

    En aquesta guia, adreçada a professors i a equips directius, es poden trobar orientacions sobre com afrontar la mort i altres pèrdues significatives dels alumnes així com una recopilació d’experiències de dol a les aules.

     

    • Nolla, Anna. Del viure i del morir. Propostes per acostar-nos a l’experiència de la finitud. Barcelona: Rosa Sensat, 2008

    La finalitat d’aquest llibre és oferir recursos als educadors per reflexionar i parlar sobre l’experiència de viure i de morir. Proposa un acostament serè, amb delicadesa, respecte i responsabilitat, partint de les idees prèvies dels infants i adolescents.

     

    • Payàs, Alba. El mensaje de las lágrimas. Barcelona. Paidos, 2014

    S’hi indiquen pautes bàsiques per gestionar el dol i recuperar la normalitat. El dol pot convertir-se en un acte reparador de temes pendents, en una font de saviesa i coneixement d’un mateix i del valor de les nostres relacions.

     
     

    Si necessiteu ajuda

     
     

La Càtedra de Salut Mental elabora un decàleg de reflexions i consells per afrontar el confinament

Recursos didàctics

Arduino

Entorns de programació

 

Feu una bona elecció de l’entorn de programació (amb blocs o amb codi, online o local …) tenint en compte els coneixements previs en programació dels alumnes, la possibilitat d’instal·lació o no en els ordinadors i la complexitat dels projectes :

  • Snap4Arduino   
    És una reinterpretació de Scratch basada en Snap! La funcionalitat dels pins de les plaques compatibles amb Arduino és configurable. Cal instal·lar un Firmata en la placa com a pas previ a la seva utilització. La versió online permet programar les plaques mitjançant una extensió del navegador Chrome.
    Les principals característiques són:
        • Programació paral·lela basada en blocs, dinàmica, en temps real, concurrent i en paral·lel.
        • Compatible amb gairebé totes les plaques d’Arduino. Utilitza el firmware estàndard de Firmata.
        • Pinouts configurables automàticament i un alt nivell d’abstracció respecte del maquinari.
        • Permet interactuar amb diversos plaques simultàniament.
        • Existeixen versions basades en escriptori per als sistemes operatius principals.
        • Disponible en línia connectar a plaques Arduino mitjançant un complement Chrome / Chromium.
        • Programari lliure sota llicència Affero GPLv3.
        • Transpilació de projectes senzills en codi Arduino.
        • Protocol HTTP amb control remot d’Snap! i accés en directe a l’escenari.

 

  • ArduinoBlocks  
    ArduinoBlocks és una plataforma de programació gràfica i en línia. Ofereix la possibilitat de crear comptes personals per a crear, allotjar i compartir projectes. Un programa fet en aquesta plataforma té la mateixa forma que si es programés amb text estructurat, la pròpia d’Arduino, però en comptes d’escriure el codi s’arrosseguen els blocs equivalents al codi en text.
    Posa a disposició dels usuaris multitud de components electrònics i les corresponents llibreries.
    El resultat final es pot enviar a la placa Arduino però cal tenir instal·lat un connector (arduinoblocks-connector middleware) per fer-ho.
    És compatible amb Arduino Uno, Nano, Mega, Leonardo, Pro Micro, EasyPlug, ESP8266, NodeMCU, Wemos D1/mini, 3dBot, keyBot i Otto DIY.
  • Arduino IDE   
    IDE d'Arduino

    Entorn de programació natiu d’Arduino, basat en Processing. Es programa mitjançant línies de codi, permet programar totes les plaques Arduino i es poden afegir una gran varietat de llibreries. És una bona opció per a alumnes que més endavant hagin de programar amb entorns de programació més avançats

  • Arduino Web Editor   
    Versió online de l’IDE d’Arduino. És una alternativa vàlida si no es disposa de l’opció instal·lable a l’ordinador, però no és convenient quan cal programar mòduls externs o instal·lar llibreries addicionals. Cal donar-se d’alta prèviament a la plataforma.
  • Scratch for Arduino (S4A)   
    Basat en la versió 1.4 de Scratch, incorpora blocs de programació per a plaques compatibles amb Arduino. Tot i que actualment no està en desenvolupament, és una bona alternativa per a alumnes que hagin programat prèviament amb Scratch.
    Aquest programari ha estat substituït per Snap4Arduino, creat pel mateix desenvolupador d’S4A.

microBlocks 

Vídeos d'exemple de projectes amb microBlocks
Vídeos d’exemple de projectes amb microBlocks

microBlocks és un nou llenguatge de programació visual per blocs, a l’estil d’Scratch o Snap!, que funciona directament en moltes plaques amb microcontroladors de 32 bits com ara la BBC micro:bit, NodeMCU, ESP32, AdaFruit Circuit Playground Express, Calliope mini, Citilab ED1 i moltes de la família Arduino.

L’entorn microBlocks permet una programació dinàmica, paral·lela i interactiva amb l’afegit que els vostres projectes funcionaran també de manera autònoma a la placa del microcontrolador sense necessitat d’estar connectats a un ordinador. Per tant, microBlocks proporciona la immediatesa i la llibertat de la programació amb blocs i és adient per a aplicacions del món real que requereixen un control precís del temps, un funcionament autònom o incorporar físicament el processador en els projectes. Per exemple, es pot escriure un programa per registrar dades d’acceleració, després incrustar el microcontrolador i una petita bateria en un coet de proves per explorar forces G al moment del llançament.

En altres paraules, microBlocks us permet programar els vostres taulers exactament com ho faríeu a Snap4Arduino, S4A o a l’extensió Arduino per a Scratch, i quan estigueu satisfets amb el vostre programa només us caldrà desconnectar la placa del vostre ordinador i tot continuarà funcionant!

Amb microBlocks, podeu crear els vostres propis instruments digitals “del món real”, joies interactives, jocs electrònics i dispositius de mesura, tot mitjançant blocs.

 

Linkat: Perfil de tecnologia i robòtica   

En la distribució Linkat, basat en Ubuntu, existeix un perfil d’usuari de tecnologia i robòtica. Inclou la majoria de programes esmentats anteriorment i estalvia el seu procés d’instal·lació.
El perfil de tecnologia i robòtica és un escriptori personalitzat que proporciona una interfície gràfica i un recull d’aplicacions destinat a estudiants de robòtica i programació.
El perfil robòtica es troba al paquet linkat-perfil-robotica i amb la seva instal·lació es crea automàticament l’usuari robòtica al sistema sense contrasenya. Aquest usuari disposa d’un conjunt de programes i eines en línia degudament classificades per categories al seu escriptori.


Mostra de projectes

Abans de concretar les característiques, funcionalitats i components d’un projecte, és una bona idea navegar per llocs web que recullen fotos/vídeos de projectes (escolars o no) acabats :

 

Recursos de suport pel disseny d’activitats didàctiques

Materials per conèixer el currículum de l’educació primària i la seva vinculació amb el dia a dia de les escoles i de la pràctica a l’aula. 

Recursos digitals a l’aula que fomenten el desenvolupament de les competències bàsiques i, alhora, construeixen un canal d’aprenentatge transversal per al desenvolupament de la resta de competències bàsiques i faciliten un paper actiu de l’alumnat en el propi procés d’aprenentatge.

El propòsit d’aquesta activitat és la d’oferir als docents eines per treballar continguts i competències bàsiques de diferents àmbits de forma transversal aprofitant les possibilitats que ens ofereix el disseny i impressió 3D.

En el procés de disseny de l’activitat s’ha prioritzat que fos un disseny inclusiu i que incorporés mesures universals d’aprenentatge.

Volem que sigui una activitat complerta, però, alhora, oberta i flexible perquè  es pugui adaptar fàcilment a la realitat de cada centre. En aquesta realitat es poden seleccionar part dels continguts i de les competències bàsiques proposades i els els diferents indicadors d’avaluació.

Al final del document teniu un petit recull de recursos que us poden ser d’utilitat, tant a nivell tecnològic, com a nivell de la programació de l’activitat.

Esperem que aquesta activitat us sigui d’utilitat i us convidem a que ens feu els suggeriments i les aportacions que considereu necessàries per millorar-la.

En aquest document trobareu :

  • Descripció de l’activitat
  • Objectius d’aprenentatge
  • Competències bàsiques que es treballen
  • Continguts que es treballaran
  • Criteris d’avaluació
  • Indicadors d’avaluació
  • Temporització
  • Disseny inclusiu de l’activitat
  • Mesures universals d’aprenentatge aplicades a l’activitat didàctica
  • Recursos

Per qualsevol consulta, comentari o suggerència sobre l’activitat didàctica  jcanuda1@xtec.cat amb l’etiqueta [Activitat Didàctica].

Les propostes són :

  • Aplicables als centres educatius
  • Obertes i Flexibles

Els objectius :

  • Ajudar als centres educatius a incorporar les tecnologies 3D a l’aula.
  • Utilitzar la metodologia per projectes.
  • Donar protagonisme a la creativitat i al treball interdisciplinari.

Recursos per aplicar a l’aula

El projecte ens guiarà en el procés d’escanejar figures en 3D per poder mostrar-los posteriorment en realitat augmentada.

Col·leccions d’aplicacions al ToolBox

Recull d’algunes de les aplicacions més pràctiques per portar la realitat augmentada a l’aula i poder experimentar amb les seves possibilitats.

Apps per fer servir amb Google Cardboard o altres ulleres de realitat virtual. La tipologia d’aplicacions és àmplia, ja que es tenen en compte des de les imatges o vídeos a 360ª a jocs en escenaris virtuals interactius.

Recursos a internet

Recull de recursos sobre Tinkercad
Recull de recursos sobre SketchUp
Recull de recursos sobre CoSpaces
 

Recursos de suport pel disseny d’activitats didàctiques

Materials per conèixer el currículum de l’educació primària i la seva vinculació amb el dia a dia de les escoles i de la pràctica a l’aula.

En aquesta web trobareu pautes de disseny d’activitats per fer-les més accessibles per a tothom.

Les propostes de Francesco Tonucci per a mestres (i familiars) durant el coronavirus

Manualitats

Què aprenem confinats?

Models de propostes didàctiques

El Departament d’Educació, a causa de la situació actual d’excepcionalitat pels efectes del COVID-19, posa en obert els continguts i recursos educatius de l’Institut Obert de Catalunya (IOC). L’IOC vol, d’aquesta manera, posar a disposició materials a les persones que en vulguin fer ús mentre duri el tancament dels centres educatius.

Materials

La embajada de Egipto ha habilitado dos enlaces para poder ver las pirámides por dentro:

Tomb of Menna in the Theban Necropolis


Tomb of Queen Meresankh III (G 7530-7540)

Print and Play: ¿ Quien Quiere Ser Presidente ? Roll & Write – Competencia entre Provincias

Eines i recursos per al treball a l’aula

JoEmFormoaCasa

Coneixement i experiència en e-learning al vostre servei, a través d’un espai dinàmic que faciliti la millor adaptació a la situació que estem vivint. A  Docencia no presencial de emergencia trobareu una sèrie de webinars gratuïts per explorar com adaptar l’activitat pedagògica presencial a una docencia no presencial: des del disseny del curs a la seva avaluació, passant per la interacció amb l’estudiant i la seva motivació. Anirem ampliant aquest espai amb recursos i MOOCs per aquelles persones que vulguin aprofundir en el seu aprenentatge.

La colección completa de los tebeos olé. Vintage total📚🌹❤️