La UGT Educació Pública de Catalunya hem fet una anàlisi d’un estudi elaborat per la UGT respecte a les retribucions docents a l’ensenyament públic de tot l’estat (accedeix aqui).
Malauradament, aquest estudi revela una situació preocupant pel col·lectiu docent català, que es troba entre els 3 pitjor retribuïts de l’Estat, tot i ser una de les comunitats autònomes amb més pes econòmic.
- Segons les dades presentades, un mestre de primària a Catalunya percep un salari brut mensual de 2.387,99 €, mentre que la comunitat que lidera el rànquing salarial, el sou arriba als 2.794,69 €, fet que suposa una diferència de més de 400 euros mensuals.
- En el cas del professorat de secundària, la situació és similar: els docents catalans cobren 2.713,79 €, mentre que a la Comunitat amb millors retribucions reben 3.234,34 €, una diferència de més de 500 euros.
- Aquesta bretxa es fa encara més gran en el cas del professorat de Formació Professional (FP), amb diferències que arriben als 750 euros mensuals.
A més, mentre altres comunitats autònomes han aplicat complements de productivitat o consolidació per millorar les retribucions, Catalunya no ha implementat mesures similars.
El document també destaca que les diferències salarials entre comunitats autònomes superen, de mitjana, els 620 euros.
🔴Per què a Catalunya es pateix aquest greuge?
Aquestes desigualtats venen determinades principalment pel complement específic i altres retribucions addicionals que cada comunitat estableix.
Cal tenir en compte que a més, de la pèrdua de poder adquisitiu acumulada des del 2010 a causa de les polítiques d’austeritat, s’ha experimentat un augment de la càrrega laboral que no s’ha vist traduïda en millores de les condicions laborals.
🔴Des de quan?
A Catalunya, l’efecte de les retallades i la congelació salarial ha estat més accentuat que en altres territoris, amb un retard notable en l’aplicació de les pujades acordades. Això ha generat un greuge comparatiu amb altres docents de l’Estat que, per fer la mateixa feina, perceben salaris molt més alts.
🔴Quina és la tendència dels darrers anys?
Tot i que la nostra organització ha aconseguit millores substancials quant a la millora dels sous de tot el funcionariat amb la signatura de l’Acord Marc, la manca de mesures autonòmiques no permet remuntar la situació de greuge històric.
A les gràfiques es pot observar que altres comunitats autònomes abandonen les darreres posicions, però a Catalunya la manca d’inversió autonòmica ha repercutit a l’empitjorament de la situació, enfonsant el col·lectiu fins a l’antepenúltima posició.
🔴Per què aquesta situació colpeja amb més gravetat al col·lectiu de Catalunya?
Cal tenir en compte que la mitjana del preu de l’habitatge, l’alimentació i d’altres serveis és més elevat a la nostra comunitat, agreujant encara més la situació i repercutint amb una pèrdua de poder adquisitiu associat a preus més elevats (agreujat encara més a poblacions de les capitals, poblacions turístiques i àrea metropolitana).
🔴Com afecta la qualitat educativa?
Aquesta situació provoca desafecció, sentiment de manca de compensació econòmica davant l’increment dels riscos psicosocials en el desenvolupament de la nostra tasca, manca de professorat (sobretot a Secundària i determinades especialitats d’FP), fuga de talent i empitjorament de la qualitat del sistema educatiu.
>Per tot això, la UGT reivindiquem de manera URGENT:
- Millora salarial immediata als complements autonòmics per garantir que els docents cobrin en funció de la seva responsabilitat i no del territori on treballin.
- Exigim una convocatòria de places de catedràtics/ques i la creació de la categoria sènior (a primària i professors tècnics)
- Exigim el reconeixement del deute dels estadis i el seu calendari de retorn.
- El reconeixement i cobrament de les cotutories
- Cobrament de les colònies i estades de final de curs.
- El cobrament de fins a 2 càrrecs (tutoria i una coordinació).