El Departament d’Educació desenvolupa el programa Unitats d’Acompanyament i Orientació (UAO), de suport personal i familiar a l’alumnat educativament vulnerable, finançat amb fons europeus. Aquest programa s’inclou en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que ocupa un dels referents per a la planificació i desenvolupament de les actuacions en els propers anys dins la iniciativa Next Generation EU aprovada el 2020 pel Consell Europeu.
El programa de les Unitats d’Acompanyament i Orientació (UAO) té una durada prevista de tres cursos escolars: 2021-2022, 2022-2023 i 2023-2024.
L’àmbit d’actuació de les UAO s’emmarca en l’acompanyament de l’alumnat de les etapes obligatòries (primària i secundària) que presenten dificultats a nivell emocional o de salut mental amb risc d’abandonament prematur o absentisme, i les seves famílies, mitjançant l’ampliació de l’acció tutorial.
Hi ha dues convocatòries, una per formar part de les UAO i una altra per coordinar les UAO.
.
Places
Places que s’ofereixen als serveis territorials per a cada convocatòria | ||
Serveis territorials | UAO | Coordinació UAO |
Baix Llobregat | 12 | 1 |
Barcelona Comarques | 12 | 1 |
Catalunya Central | 10 | 1 |
Girona | 14 | 1 |
Lleida | 9 | 1 |
Maresme-Vallès Oriental | 15 | 1 |
Tarragona | 12 | 1 |
Terres de l’Ebre | 5 | 1 |
Vallès Occidental | 15 | 1 |
Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) | 16 | 1 |
Serveis Centrals | – | 2 |
Total de places per convocatòria | 120 | 12 |
Nombre total de places | 132 |
Nombre de places: 120 places per treballar en una UAO
Les places es cobreixen pel procediment de difícil cobertura.
Perfil:
Persones inscrites a la borsa de treball de personal docent del cos de secundària amb l’especialitat d’orientació educativa (PSI).
Requisits i mèrits:
1- Requisits
- Personal interí o substitut actiu a la borsa de treball de personal docent del cos de secundària amb l’ especialitat d’orientació educativa (PSI).
- Flexibilitat horària i disponibilitat d’itinerància en funció de les tasques d’aquest servei.
- Màster en Formació del Professorat d’Educació Secundària o compromís d’obtenir-lo.
2- Mèrits
- Criteris relacionats amb el perfil professional específic. Màxim 5 punts
- Acreditació d’experiència en algun suport intensiu: Hospital de Dia d’Adolescents, Aula Hospitalària, Unitat d’Escolarització Compartida (UEC), Suport Intensiu d’Educació Inclusiva (SIEI), o altres.
- Experiència en un Equip d’Assessorament Psicopedagògic (EAP) i/o en un centre educatiu en l’especialitat d’orientació educativa.
3- Criteris relacionats amb la formació. Màxim 4 punts
- Coneixements i formació en educació emocional.
- Formació permanent en relació amb el perfil professional d’atenció a la diversitat.
- Participació en grups de treball de temes relacionats amb l’atenció a la diversitat.
4- Competències digitals (nivell d’usuari o usuària). Màxim 3 punts
- Usuari/ària de processador de textos.
- Usuari/ària de fulls de càlcul.
- Usuari/ària de base de dades.
- Usuari/ària de plataformes virtuals d’emmagatzematge.
- Usuari/ària de sistemes de videoconferència.
- Usuari/ària d’aplicacions audiovisuals i de representació de la informació.
5- Criteris relacionats amb l’experiència en gestió i coordinació. Màxim 2 punts
- Experiència en gestió i/o coordinació d’equips de professionals.
Procés de selecció:
A cadascun dels serveis territorials es constituirà una comissió de selecció formada per:
- l’inspector/a en cap, o persona en qui delegui, que exercirà la presidència de la comissió,
- el/la coordinador/a dels serveis educatius, i
- un director o una directora d’EAP de la zona.
Les persones interessades que compleixin els requisits han d’emplenar la sol·licitud telemàtica i adjuntar el currículum personal amb la informació següent:
- dades personals,
- formació acadèmica,
- formació permanent,
- experiència professional i competències que acreditin els mèrits indicats a la convocatòria, i
L’arxiu del document adjunt ha de ser en format PDF i d’un màxim 2 MB.
La comissió de selecció convocarà les persones candidates a una entrevista individual en la qual es valoraran criteris de caràcter personal. Màxim 4 punts
- Grau de motivació i empatia.
- Capacitat de treball en equip, adaptabilitat i flexibilitat.
- Lideratge positiu i capacitat per gestionar conflictes.
- Habilitats comunicatives i socials.
Calendari:
- Constitució de les comissions de selecció: 12 de gener de 2022
- Publicació de l’oferta a les pàgines web dels serveis territorials: 12 de gener de 2022
- Comunicació als centres educatius de les noves places UAO, segons model: 12 de gener de 2022
- Presentació de sol·licituds telemàtiques als serveis territorials: del 12 al 16 de gener de 2022
- Publicació de la llista de persones admeses i excloses : 17 de gener de 2022 a les 14.00 h
- Reclamacions a la llista de persones admeses i excloses: fins al 18 de gener de 2022 a les 14.00 h
- Publicació de la llista de persones candidates per ordre alfabètic, amb data i hora d’entrevista: 20 de gener de 2022
- Entrevistes: del 21 al 26 de gener de 2022
- Publicació de la llista de persones seleccionades: 27 de gener de 2022 a les 10.00 h
- Reclamació a la llista de persones seleccionades: fins al 28 de gener de 2022 a les 10.00 h
- Publicació de la llista definitiva de persones seleccionades: 28 de gener de 2022 a partir de les 14.00 h
- Incorporació al lloc de treball: 31 de gener de 2022
Funcions:
Les seves funcions es concreten en:
- Acompanyar l’alumnat en el seu procés emocional per accedir als aprenentatges.
- Detectar l’alumnat amb necessitats de salut mental.
- Orientar les famílies i altres agents que actuïn al voltant de l’alumne/a.
- Portar a terme plans i projectes d’habilitats emocionals i salut mental.
- Proporcionar pautes i eines que permetin l’acompanyament de l’alumnat i les seves famílies.
- Proposar actuacions i/o plans tutorials per a l’educació emocional i la salut mental en coordinació amb els tutors i tutores de les aules.
- Crear materials que per a l’educació emocional i la salut mental de l’alumnat.
Formació:
El Departament d’Educació oferirà formació inicial específica al personal seleccionat en els aspectes següents:
- L’organització dels recursos i suports (universals, addicionals i intensius) als centres i per a l’alumnat. La comunitat educativa. Agents educatius i l’atenció educativa a l’alumnat.
- Els Serveis Educatius. Els Serveis Educatius de Zona (SEZ) i els Serveis Educatius Específics (SEE).
- El Disseny Universal per l’Aprenentatge (DUA).
- La prevenció del suïcidi en l’alumnat.
- El Trastorn Alimentari Compulsiu (TAC) en l’alumnat.
- L’escolta activa i l’entrevista (alumnat i famílies).
- L’acompanyament de l’alumnat amb necessitats derivades de la salut mental.
- Els circuits de derivació en cas de detecció de necessitats dels alumnes i les seves famílies.
- Les emocions. Detecció, expressió, abordatge i tractament en un àmbit educatiu.
- L’orientació educativa i professional.
https://educacio.gencat.cat/ca/arees-actuacio/professors/concursos/unitats-acompanyament-orientacio/convocatoria-uao/ per accedir a tota la informació i fer la sol·licitud de manera telemática.
Convocatòria Coordinació Unitats d’Acompanyament i Orientació (Coordinació UAO)
Nombre de places: 12 places
Perfil:
Personal funcionari interí del cos de secundària de l’especialitat d’orientació educativa, amb experiència prèvia.
Requisits i mèrits:
- Requisits
- Personal funcionari interí del cos de secundària de l’especialitat d’orientació educativa (PSI).
- Experiència docent amb caràcter general, o bé en l’especialitat d’orientació educativa o en un Equip d’Assessorament Psicopedagògic (EAP).
- Flexibilitat horària i disponibilitat d’itinerància segons aquest servei.
- Màster en Formació del Professorat d’Educació Secundària o compromís d’obtenir-lo.
- Mèrits
- Criteris relacionats amb el perfil professional específic. Màxim 5 punts
- Acreditació d’experiència en algun suport intensiu: Hospital de Dia d’Adolescents, Aula Hospitalària, Unitat d’Escolarització Compartida (UEC), Suport Intensiu d’Educació Inclusiva (SIEI), o altres.
- Experiència docent amb caràcter general, o bé en un Equip d’Assessorament Psicopedagògic (EAP) i/o en un centre educatiu en l’especialitat d’orientació educativa.
2. Criteris relacionats amb la formació. Màxim 4 punts
- Coneixements i formació en educació emocional.
- Formació permanent en relació amb el perfil professional d’atenció a la diversitat.
- Participació en grups de treball de temes relacionats amb l’atenció a la diversitat.
3. Competències digitals (nivell d’usuari o usuària). Màxim 3 punts
Usuari/ària de processador de textos.
Usuari/ària de fulls de càlcul.
Usuari/ària de base de dades.
Usuari/ària de plataformes virtuals d’emmagatzematge.
Usuari/ària de sistemes de videoconferència.
Usuari/ària d’aplicacions audiovisuals i de representació de la informació.
4. Criteris relacionats amb l’experiència en gestió i coordinació. Màxim 2 punts
- Experiència en un equip directiu i/o en càrrecs de coordinació.
Procés de selecció:
A cadascun dels serveis territorials es constituirà una comissió de selecció formada per:
- l’inspector/a en cap, o persona en qui delegui, que exercirà la presidència de la comissió,
- el/la coordinador/a dels serveis educatius, i
- un director o una directora d’EAP de la zona.
Les persones interessades que compleixin els requisits han d’emplenar la sol·licitud telemàtica i adjuntar el currículum personal amb la informació següent:
- dades personals,
- formació acadèmica,
- formació permanent,
- experiència professional i competències que acreditin els mèrits indicats a la convocatòria, i motivació per sol·licitar la plaça.
L’arxiu del document adjunt ha de ser en format PDF i d’un màxim 2 MB.
La comissió de selecció convocarà les persones candidates a una entrevista individual en la qual es valoraran criteris de caràcter personal. Màxim 4 punts
- Grau de motivació i empatia.
- Capacitat de treball en equip, adaptabilitat i flexibilitat.
- Lideratge positiu i capacitat per gestionar conflictes.
- Habilitats comunicatives i socials.
Calendari:
- Constitució de les comissions de selecció: 12 de gener de 2022
- Publicació de l’oferta a les pàgines web dels serveis territorials: 12 de gener de 2022
- Comunicació als centres educatius de les noves places UAO, segons model: 12 de gener de 2022
- Presentació de sol·licituds telemàtiques als serveis territorials: del 12 al 16 de gener de 2022
- Publicació de la llista de persones admeses i excloses 17 de gener de 2022 a les 14.00 h
- Reclamacions a la llista de persones admeses i excloses: fins al 18 de gener de 2022 a les 14.00 h
- Publicació de la llista de persones candidates per ordre alfabètic, amb data i hora d’entrevista: 20 de gener de 2022
- Entrevistes: del 21 al 26 de gener de 2022
- Publicació de la llista de persones seleccionades: 27 de gener de 2022 a les 10.00 h
- Reclamació a la llista de persones seleccionades: fins al 28 de gener de 2022 a les 10.00 h
- Publicació de la llista definitiva de persones seleccionades: 28 de gener de 2022 a partir de les 14.00 h
- Incorporació al lloc de treball: 31 de gener de 2022
Funcions:
Les seves funcions es concreten en:
- Acompanyar l’alumnat en el seu procés emocional per accedir als aprenentatges.
- Detectar l’alumnat amb necessitats de salut mental.
- Orientar les famílies i altres agents que actuïn al voltant de l’alumne/a.
- Portar a terme plans i projectes d’habilitats emocionals i salut mental.
- Proporcionar pautes i eines que permetin l’acompanyament de l’alumnat i les seves famílies.
- Proposar actuacions i/o plans tutorials per a l’educació emocional i la salut mental en coordinació amb els tutors i tutores de les aules.
- Crear materials que per a l’educació emocional i la salut mental de l’alumnat.
Comissió de selecció dels Serveis Centrals
- President/a de la comissió: Maria Mercè Montané Giralt
- Cap del Servei d’Atenció Educativa Inclusiva i Orientació: Prudens Martínez Guijarro
- Tècnica del Servei d’Atenció Educativa Inclusiva i Orientació: Glòria Medina Rocillo
Formació:
El Departament d’Educació oferirà formació inicial específica al personal seleccionat en els aspectes següents:
- L’organització dels recursos i suports (universals, addicionals i intensius) als centres i per a l’alumnat. La comunitat educativa. Agents educatius i l’atenció educativa a l’alumnat.
- Els Serveis Educatius. Els Serveis Educatius de Zona (SEZ) i els Serveis Educatius Específics (SEE).
- El Disseny Universal per l’Aprenentatge (DUA).
- La prevenció del suïcidi en l’alumnat.
- El Trastorn Alimentari Compulsiu (TAC) en l’alumnat.
- L’escolta activa i l’entrevista (alumnat i famílies).
- L’acompanyament de l’alumnat amb necessitats derivades de la salut mental.
- Els circuits de derivació en cas de detecció de necessitats dels alumnes i les seves famílies.
- Les emocions. Detecció, expressió, abordatge i tractament en un àmbit educatiu.
- L’orientació educativa i professional.
Accés als webs dels serveis territorials: