El Departament d’Educació retalla plantilles i recursos destinats a centres educatius amb alt nombre d’alumnat vulnerable
A finals de maig, el Departament d’Ensenyament va comunicar a les direccions dels centres educatius la revisió de la classificació dels centres educatius atorgant el títol de màxima complexitat a centres que abans no la tenien i traient-la a uns altres. Per a aquells que perden l’esmentada classificació, aquests canvis sobtats arriben associats a una substancial retallada de personal i recursos, per la qual cosa la comunitat educativa dels centres afectats es mobilitzen i rebutgen la decisió unilateral del Departament d’Educació.
Davant d’aquests fets, les organitzacions del MUCE volem manifestar:
- La transparència brilla per la seva absència i el ball de dades és desconcertant. Les dades no són públiques així com tampoc ho són els criteris per fer aquests canvis de catalogació dels centres que han perdut aquesta condició.
- La decisió sobre la recatalogació dels centres no ha passat per Mesa sectorial, no s’ha negociat enlloc i s’ha fet d’esquenes a la comunitat educativa.
- La decisió unilateral del Departament d’Educació en baixar-ne la complexitat d’alguns centres, es basa en dades del 2018/2019, dades no actualitzades i que no reflecteix la realitat educativa i socioeconòmica de les famílies i els centres, en el context actual d’emergència educativa i social. Tots els indicadors socials i econòmics apunten que el llarg temps en pandèmia ha empitjorat la situació a situació econòmica de moltes famílies i especialment d’aquelles que ja estaven en risc social.
- La notificació de la pèrdua de catalogació dels centres arriba a final de curs, amb tot el trasbals que suposa tant a nivell pedagògic com logístic de cara a planificar el nou curs, després de tot l’esforç que s’ha fet per tirar endavant el curs actual amb totes les dificultats a causa de la pandèmia.
- Aquest canvi tan sobtat comporta la retallada no només de recursos econòmics, sinó també d’un nombre significatiu de professorat i personal de suport.
- Aquesta retallada afecta greument la vida escolar així com la possibilitat de garantir la mateixa atenció a l’alumnat amb més necessitats. Aquesta canvi sobtat comporta conseqüències com les atencions individualitzades dels alumnes, l’augment del nombre d’alumnes per aula o la impossibilitat de tenir aules desdoblades.
- La decisió del Departament d’Educació posa en greu perill la lluita de les famílies i els centres educatius contra la segregació i per a la igualtat d’oportunitats per tots els infants i joves dels centres afectats.
- Aquesta decisió unilateral desatén les recomanacions del Síndic de Greuges del Maig 2020, plasmades a l’Informe “Els centres educatius d’elevada complexitat davant la crisi derivada de la Covid-19” on s’assenyala que: “L’efecte confinament i la situació de crisi derivada de la pandèmia de la COVID-19 té un impacte especialment significatiu als centres amb elevada complexitat i accentua les seves necessitats d’incrementar la dotació de plantilles (…) i també les necessitats d’augmentar les despeses de funcionament dels centres, per consolidar els seus projectes educatius i garantir la igualtat d’oportunitats respecte a l’alumnat escolaritzat als centres que no tenen elevada complexitat”.
- Celebrem que hi hagi escoles i instituts a qui, per primera vegada, se’ls reconeix la complexitat i que gràcies a la nova tipificació rebran més recursos, necessaris al menys des del curs 2018/19, quan es va fer l’estudi.
Les organitzacions del MUCE demanem:
- Que es revoqui aquest canvi en la classificació de la baixada de complexitat d’aquests centres i la conseqüent retallada de les plantilles i els recursos que de forma cautelar gaudeixen els centres per donar resposta a les necessitats específiques del seu alumnat. Acordem que això no ha de suposar un perjudici pels centres que han estat catalogats com CMC pel curs que ve.
- Transparència: demanem les dades concretes dels centres que han perdut la catalogació de CMC i els criteris per aquesta pèrdua de condició.
- Que es publiquin els criteris clars i transparents i el procés concret que se segueix de classificació de centres.
- Que es faci una nova catalogació amb les dades actualitzades tenint en compte l’impacte de la crisi de la Covid en la situació socioeconòmica de les famílies i els centres, ajustant-se a la realitat actual.
- Obrir sempre un període de negociació amb els representants del professorat i de la comunitat educativa dels centres que canvien de condició i aquests tinguin la possibilitat d’al·legar i recórrer la decisió.
El MUCE dóna suport a les mobilitzacions de les AFA dels centres afectats
Les organitzacions del Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) donem suport a les reivindicacions de les AFA dels centres de màxim complexitat que demanen aturar les retallades derivades de la nova catalogació de centres segons la seva “complexitat”, i per això ens afegim a la convocatòria de concentració d’avui 15 de juny, a les 18h davant del Consorci d’Educació de Barcelona
Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE)
Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) – Associació d’Estudiants Progressistes (AEP) – Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) – Associació de Mestres Rosa Sensat (AMRS) – Catalunya Laica – Federació d’Associacions de Pares d’Alumnes d’Educació Secundària (FAPAES) – Federació d’Educació de CCOO (FE-CCOO) – Federació d’Ensenyament de la CGT – Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) – Federació Serveis Públics UGT-Educació (FeSP-UGT) – Front d’Estudiants (FdE) – Intersindical-CSC Educació – Sindicat d’Estudiants (SE) – Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) – USTEC-STEs (IAC)