El Ministeri d’Educació i Formació Professional va convocar fa 2 setmanes la Mesa de personal docent no universitari per a tractar amb les organitzacions sindicals el reial decret pel qual es regula la Inspecció Educativa, així com la proposta de constitució de grups de treball en relació amb la professió docent.
El Sector d’Ensenyament d’UGT Serveis Públics ha exigit al Ministeri que el Reial decret compti amb una memòria econòmica que garanteixi la dotació pressupostària necessària per a atendre els increments en els costos econòmics reconeguts en l’articulat. Des del Ministeri ens traslladen que el recorregut processal acaba d’iniciar-se i que encara ha de ser debatut en la Mesa de persona, de Funció Pública i pel Consell d’Estat.
- Respecte als grups de treball, se’ns han traslladat una proposta de constitució de diversos grups per a treballar el Marc de Competències Professionals Docents, la formació inicial del professorat, els sistemes selectius i ingrés en la funció docent, la tutorització de pràctiques i iniciació a la docència, la formació permanent del professorat i els sistemes i procediments per al desenvolupament professional.
Des del nostre Sindicat considerem que persisteix l’enfocament present en les “24 propostes de reforma per a la millora de la professió docent” de l’any 2022. Hem traslladat que, al nostre judici, mantenir aquest plantejament suposa que no es produeixi un avanç efectiu en els compromisos adquirits en la *LOMLOE.
Des del Ministeri, ens han avançat que estan oberts a una negociació “ambiciosa” en la qual es puguin tractar tots els temes referents al col·lectiu docent. També s’ha compromès a fixar un calendari, amb una pròxima reunió com a més tard per a finals de gener o mediats de febrer on es concretaran els grups i temes.
UGT, encara que es mostra favorable a participar en aquests grups considera que les línies prioritàries de la negociació haurien d’incloure:
- La reducció, amb caràcter bàsic, de les hores lectives del professorat no universitari. S’ha demostrat que la publicació de la Llei 4/2019, que únicament recomanava la seva reducció, no ha estat capaç de revertir les conseqüències del RD 14/2012, per la qual cosa és necessari aprovar una mesura que si obligui a tornar a la situació anterior a les retallades.
- La reducció de les ràtios de l’alumnat assignat al professorat que afavoreixi una atenció personalitzada adient a les necessitats de l’alumnat. És necessari, com un indicador de qualitat, la disminució del número d’alumnat que atén cada docent prioritzant aquells contextos en els quals la labor docent es realitza en situacions més difícils o en agrupaments per sobre de la mitjana.
- La incorporació al subgrup A1 per a tot el professorat que imparteix docència en els nivells no universitaris i, mentre es regula, l’equiparació mitjançant complement retributiu al Professorat Tècnics d’FP i al Professorat Especialista en Sectors Singulars.
- La simplificació i reducció de la burocràcia encomanada al professorat. Malgrat exigir cada vegada més responsabilitats al professorat, el perfil docent i les condicions que regulen el seu treball no han evolucionat de la mateixa forma. És evident que existeix cada vegada més desfasament entre les tasques i responsabilitats que s’exigeixen al professorat i les seves condicions laborals.
UGT continuarà treballant per dotar l’educació pública dels recursos necessaris per a garantir un ensenyament de qualitat, reivindicant i aconseguint acords, perquè creiem en un sindicalisme actiu, que sigui combatiu, però que aconsegueixi millores.