UGT Serveis Públics exigeix ​​al Govern mesures per garantir la correcta aplicació de la jubilació parcial en l’àmbit públic.

 

UGT Serveis Públics ha assenyalat al Govern la necessitat de continuar desenvolupant la jubilació parcial anticipada conforme a la normativa vigent anterior a l’1 d’abril del 2025. A més, el sindicat, en contacte amb els grups parlamentaris, ha registrat esmenes entre les quals figura l’aplicació d’una moratòria de l’entrada en vigor del Reial decret, fins que pugui ser aplicable la resolució de funció pública del passat 28 de març.

El sindicat ha avançat que els seus serveis jurídics, en cas que aquesta moratòria no es dugui a terme, analitzaran com serà l’afectació de la llei al personal laboral de les administracions públiques i prendran les mesures adequades.

UGT Serveis Públics ha assenyalat que l’entrada en vigor de les modificacions que en matèria de jubilació parcial estableix el Reial decret llei 11/2024, pot alentir la implementació de la jubilació anticipada parcial del personal laboral.

Aquest Reial decret llei, encara que és un avenç en la regulació de les condicions laborals de la jubilació, atès que una de les novetats principals que presenta és l’obligatorietat que la figura del rellevista sigui indefinida i a temps complet, és una circumstància que, tot i que encaixa en el model d’accés a la funció pública que marca la Constitució -publicitat, igualtat, mèrit i capacitat- no pot realitzar-se a curt termini.

Aquesta especificitat de les administracions públiques obliga que, d’una banda, es possibiliti la creació d’ocupació nova per cobrir les jubilacions i, de l’altra, s’articuli un procés de selecció per a la contractació del personal fix. Per aquest motiu, UGT Serveis Públics reclama al Govern mesures que resolguin aquesta situació.

  • La Resolució del 28/03/2025, publicada a instàncies d’UGT Serveis Públics ha aclarit el primer dels supòsits, ja que faculta i autoritza el conjunt de les administracions públiques perquè puguin desenvolupar una taxa d’ocupació addicional a l’ordinària, destinada a cobrir les jubilacions parcials anticipades que es prevegin.
  • Sobre la segona premissa, els processos de selecció per a la contractació de personal fix, encara que s’utilitzin mecanismes de selecció àgils (concurs de mèrits, oposició tipus test, etc.), els terminis legalment previstos per a un procés selectiu (aprovació d’OPE, bases de convocatòria, llistes provisionals, llistes definitives, realització de proves, llistes, etc.) es veurien allargats, d’aquí la urgència de la moratòria exigida al Govern.