Modificació del Decret de Batxillerat: una decisió precipitada i sense consens
Des de la Federació de Serveis Públics – Educació de la UGT volem expressar la nostra preocupació i rebuig davant la proposta de modificació del Decret 171/2022 d’ordenació dels ensenyaments de Batxillerat. Aquesta iniciativa del Departament d’Educació ha estat presentada sense la necessària consulta ni consens amb el personal docent, els centres educatius ni la comunitat educativa en general. Considerem que aquesta manca de diàleg posa en risc la qualitat de l’educació a Catalunya i agreuja la precarietat en la tasca docent.
Preocupacions principals:
- Falta de planificació i precipitació: Els canvis han estat introduïts de manera precipitada i sense una reflexió profunda sobre les seves implicacions. Aquest enfocament genera incertesa i desconcert entre el professorat i els equips directius, que han de fer front a reformes estructurals sense les eines ni el temps necessaris.
- Impacte en les matèries científiques i humanístiques:
- La concentració de les matèries científiques de modalitat a primer de Batxillerat, amb una reducció horària significativa, posa en perill la formació científica de l’alumnat i compromet la seva preparació per a estudis superiors.
- En l’àmbit humanístic, lamentem que les matèries de Literatura Catalana i Castellana hagin estat a punt de ser relegades a simples optatives, fet que hauria significat una pèrdua irreparable per al patrimoni cultural i educatiu del nostre sistema.
- El Treball de Recerca: Aquesta eina pedagògica essencial continua sense rebre el reconeixement que mereix. Exigim que sigui considerat una matèria amb dotació horària clara i que s’integri de manera efectiva en l’organització acadèmica, sense sobrecarregar encara més el professorat.
- Impacte laboral i en el currículum: Les reformes proposades tenen una afectació directa en les condicions laborals del professorat, que ja treballa en un context de pressió i recursos limitats. A més, el currículum es veu fragmentat i desorientat, allunyant-se del model d’educació integral que el Batxillerat hauria de garantir.
Què exigim?
- Suspensió immediata dels canvis proposats: Sol·licitem al Departament d’Educació que aturi l’aplicació d’aquests canvis i que obri un procés de debat i reflexió conjunta amb la comunitat educativa, el Consell d’Educació de Catalunya i la Mesa Sectorial d’Educació.
- Planificació consensuada i a llarg termini: Les reformes curriculars han de ser el resultat d’una planificació rigorosa, amb un calendari flexible que permeti la seva aplicació sense afectacions negatives per a l’alumnat ni per al personal docent.
- Respecte pel model educatiu de qualitat: Cal preservar un model de Batxillerat que asseguri una formació completa i de qualitat, amb espai per a la ciència, les humanitats i les competències crítiques i creatives necessàries per a la societat del futur.
En defensa de l’educació i del professorat
La UGT reitera el seu compromís amb una educació de qualitat i amb la defensa dels drets del personal docent. Fem una crida al Departament d’Educació perquè escolti la veu de la comunitat educativa i treballi conjuntament per construir un sistema educatiu que respongui a les necessitats reals de la societat catalana.