UGT Educació Pública ens hem reunit amb la Sra. Esther Niubó. Durant aquesta sessió hem establert un primer contacte amb la nova consellera d’Educació i Formació Professional durant el qual li hem fet arribar les prioritats que pensem que aquest govern i la conselleria hauria d’abordar pel que respecta al professorat i a l’educació pública de Catalunya.
- Invertir el 6% del PIB en educació (actualment el 4,2 per sota del 4,89 de la mitjana Europea)
- Una baixada de ràtios reals: des d’ I3 fins FP.
-Infantil: 15
-Primària: 20
-Secundària: 22-25
-FP: 22-25
- Més recursos humans i econòmics per garantir una Educació inclusiva amb qualitat, igualtat d’oportunitats i que garanteixi una atenció directa real.
- Intensificar l’Orientació Educativa i dotar l’FP de les places públiques necessàries.
- Formació de qualitat per a tots els professionals dels centres educatius públics.
- Augmentar els complements que depenen de la comunitat autònoma i reforçar el prestigi de la tasca docent. Hi ha especialitats que han deixat places desertes a les oposicions i que a la borsa no tenen oferta de professionals docents. Cal recordar que som els docents pitjor pagats de tot l’Estat.
- Retorn del deute generat pels estadis de promoció docent. Cal adquirir el compromís i establir un calendari que garanteixi el seu retorn.
- Una racionalització de la burocràcia en els centres educatius d’arran del país. El professorat té cada cop més càrrega burocràtica i això repercuteix negativament a la quantitat i la qualitat del temps de dedicació al nostre alumnat.
- Derogació del Decret de Plantilles. L’accés al sistema públic ha d’estar basat a la capacitat, el mèrit i la igualtat. L’adjudicació de places públiques a dit crea problemes de gestió de centre, de participació democràtica i d’assignació de places a les persones funcionàries, com ha passat aquest curs.
- Interinatge. Cal definir la situació de les persones que no superin els processos d’estabilització.
- Modificar els plans de Salut laboral. Cal incloure els factors de risc específics del professorat i ajudar a una racionalització dels espais i els horaris de treball.
- Repensar els protocols, tant d’assetjament entre iguals, com de l’alumnat.
- Revisar els protocols de PRL i adaptacions reals del lloc de treball del personal docent.
- Ofertar totes les vacants pel CT (Concurs de trasllats). Que una plaça estigui perfilada no pot ser una raó per la qual no surti a concurs i una persona funcionària pugui rebre-la. L’estabilització de les plantilles dels centres s’aconsegueix amb un sistema transparent i basat en els mèrits: el concurs de trasllats autonòmic i l’estatal.
- Relacionat amb el CT: tindrem persones que per diferents motius (permisos de conciliació, baixes per IT…) no podran optar a la plaça definitiva si la reben, per no estar incorporats al centre durant la fase de pràctiques.
Com a UGT Educació Pública esperem que aquest nou mandat s’entomin amb determinació les necessitats urgents del professorat i del sistema educatiu. La nostra organització treballarem amb la mà estesa, però ferma, compromeses amb la defensa de les condicions laborals del personal docent i amb l’objectiu d’aconseguir avenços reals que millorin la qualitat de l’educació pública de Catalunya.